Metahilfe: Was wir hier (nicht) tun - Informationen zum Thema Fragen und Hilfen im Forum.

Du kennst dich aus? — Prima. Unser Fragenbeantwortungs-Team freut sich immer über engagierte Verstärkung!

1 Benutzer in diesem Thread: (0 Mitglieder, und 1 Besucher). 1 Gast/Gäste
Antwort schreiben 
 » Gezellig op z'n Nederlands

04.07.2015, 13:49:57
Beitrag #1
Gezellig op z'n Nederlands
Beste mensen,

Het lijkt me leuk om hier lekker in het Nederlands met elkaar te kletsen. Wat mij betreft, kan het over koetjes en kalfjes gaan maar natuurlijk ook over taalkundige onderwerpen.
Doen jullie mee?

Hallo, ich bin Psyvy und seit 29.08.2013 11:38 hier angemeldet.
Alle Beiträge dieses Benutzers finden
Diese Nachricht in einer Antwort zitierenReturn to top
04.07.2015, 21:45:58
Beitrag #2
RE: Gezellig op z'n Nederlands
Dag,
goeie idee Zwinker Is Nederlands je moedertaal of hoezo kan je het zo goed praten?

"So the whole reason the French people can't really dance
Is because they haven't got the beat in their blood.
And why don't they live and breathe the beat?
Because their language has no tonic accent."
Martin Solveig ~ Heart of Africa
Webseite des Benutzers besuchenAlle Beiträge dieses Benutzers finden
05.07.2015, 14:42:41
Beitrag #3
Hoi Kevin,

Leuk dat je van de partij bent. Nederlands is niet mijn moedertaal, maar ik heb voor mijn studie ongeveer vierenhalf jaar in Nijmegen gewoond. Dat was een erg interessante en leerzame ervaring. Terug in Duitsland begon ik lessen Nederlands te geven, wat ik nog steeds met veel plezier doe.
En jij? Studeer jij Nederlands?

23.07.2015, 12:54:51
Beitrag #4
Hoi,
het spijt me dat ik nu pas schrijf. Het werd niet getoond voor me dat je geschreven hebt. Wow, vierenhalf jaar is een lange tijd. Deswege kan je het zo goed, ik ben echt jaloers. Zwinker Waar geev je lessen in Duitsland? Woon je aan de grens naar Nederland of waar? Doe je het aan de Volkshochschule?
Ja, ik studeer in Bremen taalwetenschappen en mijn bijvak Neerlandistiek in Oldenburg. Ik ben echt blij dat ik heb gewisseld. Nederland is weliswaar onze buur maar ik vind het toch een exotische taal vergeleken met andere talen die men normaliter als bijvak kiest. Ik was helaas nog nooit echt in Nederland, maar ik hoop dat ik er draad voor een bepaalde tijd kan wonen om mijn taalkennis te verbeteren. Het spreken gaat nog niet zo zeker. Ik praat wel erop los maar er zitten nog vele fauten in. Vooral heb ik helaas nog vele interferentiefauten met mijn moedertaal Nederduits. Aan het begin was het een goede hulp, maar nu zijn de interferenties lastig.
Wat studeer je? Ook taalwetenschappen?

Groeten,
Kevin

05.09.2015, 17:42:22
Beitrag #5
Hoi Kevin,

Sorry, het lukte helaas niet om eerder te schrijven. In juli en augustus had ik het erg druk omdat ik een zomercursus Nederlands aan de universiteit heb gegeven. Dat was heel leuk.
Jouw studies lijken me erg interessant. Zelf heb ik geen taalwetenschap gestudeerd maar psychologie. Een tijdje geleden heb ik aan een Duitse universiteit een aantal vakken gevolgd bij Nederlandse taal en cultuur en bij Scandinavische talen. Vooral de taalkundige vakken boeiden me vanaf het eerste moment.

Ik heb al voor verschillende organisaties gewerkt, o.a. voor de volksuniversiteit, maar de meeste tijd organiseer ik zelfstandig cursussen Nederlands.

Ja, inderdaad, kennis van de Nederduitse taal heeft voor- en nadelen als je Nederlands leert. Mijn schoonouders spraken Nederduits en toen mijn man begon Nederlands te leren, flapte hij er vaak een Nederduits woord of een Nederduitse zin uit. Maar inmiddels gebeurt dat bijna nooit meer. Ik was blij dat ik door mijn Nederlands vanaf het begin in staat was om te begrijpen wat mijn schoonouders tegen elkaar zeiden. Mijn zwagers konden er ook na jaren nog geen chocola van bakken. Zunge

Maar wat vind jij van de literaire vakken bij Nederlandse taal en cultuur? Ik heb o.a. een vak over middeleeuwse literatuur gevolgd. Prachtige taal, dat Middelnederlands, vind je ook niet?

Groetjes,
Psyvy

07.09.2015, 12:05:05
Beitrag #6
Hoi,
ik ben altijd nog geïmponeerd van je goed Nederlands. Lächel Daar kan ik me goed aan spiegelen, daar wil ik ook heen.
Psychologie is ook heel interessant. Ik wou ook graag naast mijn studie aan de Fernuni Hagen psychologie studeren maar het kan niet omdat Bremen het niet verloofd als je aan meerdere unis bent ingeschreven. -.-
Dus ben je hier alleen voor een persoonlijk interesse of doe je ook binnen de psychologie iets met talen?
Van Scandinavische talen hou ik ook veel, vooral Zweeds en IJslands.

Het is grappig te horen dat je je schoonouders door het Nederlands kon begrijpen. Ging het met het Duits ervoor niet? Waar kom je dan oorsronkelijk vandaan? Niet uit het Nederduitse taalgebied?

Ik hou om eerlijk te zijn net zo eel van literatuur of letterkunde. ^^ Ik ben nu aan het schrijven van een scriptie over "De hormoonfabriek" van Saskia Goldschmidt, maar ik moet zeggen dat me het boek heeft behaagt. Het was echt interessant. Maar in mijn vrije tijd lees ik eigenlijk maar wetenschappelijkere boeken. En als ik eens een roman of zo zou lezen dan doe ik het in een vreemde taal om ten minste nog de meerwaarde van een leerervaring voor de vreemde taal eruit te halen. Zwinker
Waar ik weer meer van hou zijn oudere talen of oudere fasen van talen. Dus zal me ook het Middelnederlands prachtig interesseren als ik volgende semester de cursus over de Nederlandse taalgeschiedenes volg. Lächel

Groten,
Kevin

14.10.2015, 00:19:25
Beitrag #7
Hoi Kevin,

Alweer mijn excuses dat ik zo laat reageer. Ik zal zo snel mogelijk uitvoerig ingaan op jouw reactie.
Maar nu wilde ik je snel attent maken op twee evenementen in en rondom Nederland die misschien interessant voor jou zouden kunnen zijn.

Het eerste is de Kinderboekenweek: http://www.kinderboekenweek.nl

Het tweede is het congres "200 Jahre Sprachgrenze (1815 - 2015) Die Westgrenze des Rheinlandes als Sprachgrenze". http://www.danke-berlin-2015.de/programm...a12584ba1b

Groeten,
Psyvy

14.10.2015, 13:01:04
Beitrag #8
Hoi,
je moet je niet ontschuldigen. Dit is toch geen verplichte discussie. Zwinker Altijd maar zo als je tijd ervoor vind.

Bedankt voor de evenementen. Ik ben weliswaar niet zo de type voor evenementen, maar ik moet zeggen dat ik van de website voor de kinderboekenweek hou. Die ziet er echt professioneel uit. Ik heb zowiezo gemerkt dat in Nederland vele websites voor verschillende dingen vaak en met een grotere frequentie een professionele uiterlijk hebben. In Duitsland zien die altijd zo vervelend en koud eruit, maar in Nederland blijkt het echt zo'n culturele zaak te zijn goede websites te maken. Lächel

25.12.2015, 19:51:17
Beitrag #9
Vrolijk kerstfeest!

07.02.2016, 21:36:58
Beitrag #10
Hoi Kevin,

Eindelijk heb ik eens wat meer tijd om te reageren.
Een paar maanden geleden hadden we het over psychologie. Ja, dat is zeker een interessant vak. Je vroeg of ik binnen de psychologie iets met talen deed: tot nu toe nog niet, maar wie weet gaat dat nog komen.

Over Scandinavische talen: Zweeds en IJslands vind ik ook erg mooi. Afgelopen herfst heb ik een cursus Zweeds gevolgd en nu heb ik me ook weer aangemeld voor een cursus in de lente. Ik ben echt dol op de melodie van de taal.

Nog eens bedankt voor je hulp met de Nederduitse zin. Mijn man vond het heel erg leuk. Je vroeg of het met het Standaardduits niet gelukt zou zijn om mijn schoonouders te begrijpen. Volgens mij niet. Mijn zwager begreep ze echt niet. Dat is op zich een beetje raar, want wij komen uit een streek in het Ruhrgebied waar je vroeger nog dialecten had die een beetje op het Nederduits lijken. Misschien niet zo zeer qua woordenschat, maar een van de overeenkomsten is het ontbreken van de tweede Germaanse klankverschuiving. Maar goed, inmiddels praat je in die streken ook min of meer Standaardduits, of iets waarvan wij denken dat het Standaardduits is ;-).

Als je geïnteresseerd bent in vroegere fases van het Nederlands, heb ik een aantal links voor jou.
Ze gaan over een van de eerste Nederlandse zinnen op schrift:

www.entoen.nu/hebbanollavogala

www.entoen.nu/hebbanollavogala/beeld-en-geluid/klokhuis-hebban-olla-vogala#beeld

onzetaal.nl/dossiers/dossiers/taalrecords/het-eerste-nederlandse-woord

Over 'Hebban olla vogala' is wel veel discussie of het nou de eerste Nederlandse zin is of toch een vroegere fase van het Engels.

Veel lees- en kijkplezier!

07.02.2016, 22:44:47
Beitrag #11
Nu werken alle drie de links.

08.02.2016, 11:19:12
Beitrag #12
Hoi,
ik hou ook echt van Germaanse talen, ook vooral Scandinavische. Ik heb ook al eens Zweeds en Ijslands geleerd. Ik vind de melodie van het Zweeds ook uitermaten mooi, maar moet da stoppen met het leren omdat ik nu het Deens aan het leren ben omdat ik misschien voor een semester naar Groenland wil in twee jaren of zo. Zweeds en Deens gaan voor mij niet te gelijkertijd te leren, helaas. Maar Deens is echt een uitdaging qua uitspraak, het had veel tijd nodig tot ik het even kon lijden. Zwinker

Dank je wel voor de links, ik had dit semester al een cursus gehad over taalgeschiedenis van het Nederlands. Het was interessant. "Hebban olla vogala" wordt daar ook de meeste tijd genoemd, maar interessanter vind ik dan nog de vermoedelijk eigenlijk oudste zin "Maltho thi afrio lito" in het Oudnederlands, uit 510.
Voor de cursus had ik me nooit met Oudnederlands of Middelnederlands uit elkaar gezet maar het is eigenlijk heel interessant.

Vele groeten,
Kevin

28.03.2016, 17:10:13
Beitrag #13
Vrolijk Pasen!

05.06.2016, 21:51:31
Beitrag #14
Hoi Kevin,

Hoe gaat het met je Deens?

Ja, de zin 'Maltho thi afrio lito' wordt ook in een van bovenstaande links genoemd. Die is inderdaad nog veel ouder dan 'Hebban olla vogala'.

Hier is een leuk filmpje met reconstructies van het Nederlands en zelfs met een proconstructie: https://www.youtube.com/watch?v=ckc1wnapLOk

Ik heb net jouw thread over uitdrukkingen als "ganz und gar" bekeken. Dit soort uitdrukkingen kent het Nederlands natuurlijk ook. Wat dacht je van deze uitdrukkingen met alliteraties? http://www.heardutchhere.net/allit.html

Hier kun je ze nog een keer oefenen: http://www.cambiumned.nl/oefeningen/alliteratie/

Uiteraard zijn er ook uitdrukkingen met eindrijm, bv. wanneer je iets in geuren en kleuren vertelt of als je het verschil tussen mijn en dijn niet kent. Of heb je ook al een keer kruip-door-sluip-doorweggetjes moeten nemen om ergens te komen?

Hier vind je nog een oefening over uitdrukkingen met alliteraties en met eindrijm: http://www.w-sos.nl/Data%20HotPotatoes/T...gen_01.htm

Veel plezier!

06.06.2016, 22:27:10
Beitrag #15
Hoi,
wat mooi van jou te horen. Ik ben net aan het gewaarwoorden dat ik al begonnen heb Nederlands te vergeten. Traurig Ik heb al sinds een semester geen cursussen meer aan de universiteit gehad en niets meer met Nederlands gedaan. Ik geloof ik ga misschien weer cursussen bezoeken in Oldenburg. Nog ben ik immers ingeschreven.

Bedankt voor de links en het video. Het is inderdaad goed stof waarmee ik kan leren. Lächel Maar de laatste link werkt helaas niet bij mij.

Bedankt en groetjes,
Kevin

Antwort schreiben 

Gehe zu:

1 Benutzer in diesem Thread: (0 Mitglieder, und 1 Besucher). 1 Gast/Gäste